• Information Technology
  • Human Resources
  • Careers
  • Giving
  • Library
  • Bookstore
  • Active Living
  • Continuing Education
  • Go Dinos
  • UCalgary Maps
  • UCalgary Directory
  • Academic Calendar
My UCalgary
Webmail
D2L
ARCHIBUS
IRISS
  • Faculty of Arts
  • Cumming School of Medicine
  • Faculty of Environmental Design
  • Faculty of Graduate Studies
  • Haskayne School of Business
  • Faculty of Kinesiology
  • Faculty of Law
  • Faculty of Nursing
  • Faculty of Nursing (Qatar)
  • Schulich School of Engineering
  • Faculty of Science
  • Faculty of Social Work
  • Faculty of Veterinary Medicine
  • Werklund School of Education
  • Information TechnologiesIT
  • Human ResourcesHR
  • Careers
  • Giving
  • Library
  • Bookstore
  • Active Living
  • Continuing Education
  • Go Dinos
  • UCalgary Maps
  • UCalgary Directory
  • Academic Calendar
  • Libraries and Cultural Resources
View Item 
  •   PRISM Home
  • Graduate Studies
  • The Vault: Electronic Theses and Dissertations
  • View Item
  •   PRISM Home
  • Graduate Studies
  • The Vault: Electronic Theses and Dissertations
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Langue et identité - représentations linguistiques d’un groupe de jeunes francophones de la Péninsule acadienne.

Thumbnail
View
ucalgary_2013_meyer_christelle.pdf
Download
ucalgary_2013_meyer_christelle.pdf (1.961Mb)
Advisor
Amedegnato, Ozouf, Sénamin
Author
Meyer, Christelle
Accessioned
2013-09-04T17:29:34Z
Available
2013-11-12T08:00:12Z
Issued
2013-09-04
Submitted
2013
Other
représentation sociale
représentation linguistique
catégorisation sociale
identité sociale
sociolinguistique
Subject
General
Type
Thesis
Metadata
Show full item record

Abstract
Résumé Ce mémoire s’intéresse aux représentations linguistiques qu’entretiennent de jeunes locuteurs francophones de la Péninsule acadienne vivant en milieu majoritaire dans leur province en 1989. L’analyse de leurs discours épilinguistiques a pour objectif de démontrer que l’imaginaire des jeunes de l’époque influent sur leurs pratiques langagières et les perceptions qu’ils ont de leur variété de français, de celles des autres et de la langue anglaise. Dans cette atmosphère, où plane un certain sentiment de sécurité linguistique relativement à la variété régionale, le vernaculaire se voit reléguer à un rang moindre que l’anglais. Il ressort également du rapport que ces jeunes locuteurs entretiennent avec les diverses variétés de français qu’ils ont une volonté de mieux saisir leur réalité sociale et linguistique ; et c’est par l’entremise de stratagèmes tels que la catégorisation sociale et la hiérarchisation qui leur permettent tant de se situer mais de situer l’ « Autre ». Abstract This thesis focuses on the linguistic representations of young French speakers living in the Acadian Peninsula as a majority community in the province of New-Brunswick in 1989. The analysis of their epilinguistic discourses aims to demonstrate that these representations are salient and have an effect on language practices and the way these respondents perceive their variety of French, that of others and English. When it comes to the regional language variety; evidence of linguistic security will be presented whilst the presence and use of English will not be as depreciated as the use of the vernacular variety in the Peninsula. These young French speakers strive to better understand their social and linguistic reality, and it is through schemes such as social categorisation and hierarchical organisation that allow them both to identify themselves as well as "Others."
Corporate
University of Calgary
Faculty
Graduate Studies
Doi
http://dx.doi.org/10.5072/PRISM/26723
Uri
http://hdl.handle.net/11023/909
Collections
  • The Vault: Electronic Theses and Dissertations

Browse

All of PRISMCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

Most Popular ItemsStatistics by CountryMost Popular Authors

  • Email
  • SMS
  • 403.220.8895
  • Live Chat

Energize: The Campaign for Eyes High

Privacy Policy
Website feedback

University of Calgary
2500 University Drive NW
Calgary, AB T2N 1N4
CANADA

Copyright © 2017